Alle anmeldelser

''12. søndag efter Trinitatis'' - Marias Testamente, 10/09/2014, Aarhus Domkirke
Det hele slutter med at hun råber, nærmest skriger: ”Det var det ikke værd”. Vi sidder alle et øjeblik. Vi skal lige komme til os selv, inden vi kan klappe. Teaterstykket er stærkt og følelsesladet. Jeg blev grebet af det, fordi det rejser mange spørgsmål ikke mindst om, hvad Jesu død og opstandelse betyder i dag.
''Bevægende'' - Marias Testamente, 24/04/2014, Herning Folkeblad
Bodil Alling giver gribende liv til Maria. Hun er det inkarnerede nærvær. Ingen billige tricks og postulerede attituder her. Fortællingen flyder fra hendes læber, med indlagte tænksomme pauser. Man skal ikke gå af vejen for en intens, alvorlig og eftertænksom oplevelse, når den bliver skænket en med så megen kvalitet og seriøsitet.
''Folksaga med full vingbredd'' - Hans og Grete, 18/02/2014, Västerbotton Kuriren
Föreställningen Hans og Grete med danska Teatret Gruppe 38, som gästar skräckteaterfestivalen Horror & art i Profilteaterns regi, är minimalistisk och effektiv, med en drömskt hotfull stämning skapad av lågmält suggestiva och poetiska bildspel.
''Kan en mor se sin søn blive korsfæstet?'' - Marias Testamente, 14/01/2014, Information
Og kan publikum egentlig tage den gamle bibelhistorie til sig i dag? Bodil Alling fra Gruppe 38 spiller ’Marias Testamente’, så tårerne løber, og sandalerne gnaver
''Historien om en moder'' - Marias Testamente, 10/01/2014, Fredericia Dagblad
En bevægende aften i Fredericia Teater med budskaber til alle
''En lille, magisk fortælling om et julemirakel, set fra en kanehængekøje'' - En sand røverhistorie, 04/12/2013, Kulturshot
Har du nogensinde lagt dig til rette i en hængekøje først i december måned? Det har du måske, men har du nogensinde oplevet et lille teatermirakel samtidigt? Hvis ikke, har du muligheden hos Teatret Gruppe 38 i Aarhus. Deres forestilling, som vitterligt er en sand røverhistorie, fortælles nemlig til et publikum, der slanger sig i kanehængekøjer, spændt ud i en cirkel rundt om den lille scene.
''A True Tall Tale'' - En sand røverhistorie, 11/10/2013, The Irish Times
Cocooned inside a canvas tent under a canopy of stars, the audience is rocked gently into a state of receptive wonder. Lying in hammocks strung up across mahogany pews, A True Tall Tale offers us an armchair adventure, but the experience is deeply sensory: incense and ambient sounds waft through the air.
''En klassisk historie med et nyt perspektiv'' - Marias Testamente, 06/09/2013, Kulturshot
”Marias Testamente” er en smuk og anderledes fortælling om tab, sorg, smerte og død... den måde, hvorpå Bodil Alling skaber liv til Maria, og de tråde, der skabes til debatten om at dø for en større sag, gør forestillingen troværdig og seværdig.
''Stærk, skrøbelighedsfyldt beretning fra en mor'' - Marias Testamente, 06/09/2013, Århus Stiftstidende
... et hudløst ærligt møde med verdenshistoriens mest kendte mor... spinder sig sammen med vores eget liv og den tilværelse vi er en del af - lige her og nu... Forestillingen kan varmt anbefales, hvis man ønsker en livsbekræftende og poetisk oplevelse med substans... om kærlighed, lykkefølelse, frygt og tab.
''H.C. Andersen for de ikke mørkerædde '' - Du må være en engel, Hans Christian, 03/03/2013, Politiken
... Bodil Alling og Gruppe 38, der rager langt op inden for den del af dansk teater, der er internationalt berømmet... En stor succes, hvad kultureksport angår.
''Hans Christian, You Must Be an Angel'' - Du må være en engel, Hans Christian, 25/02/2013, DC Theatre Scene
`Hans Christian, You Must Be an Angel´ tests the tenacity of our childhood imaginations by challenging us to tread the path ourselves, to parse the dark for clues to the good old days, and to make something out of seemingly nothing.
''Jeg er ikke bange for noget'' - Jeg er ikke bange for noget, 19/09/2012, Undreland
‘Jeg er ikke bange for noget’ hedder Gruppe 38′s nye forestilling. For alle over 8 år. Og tag det seriøst, når der står alle. Man kan roligt gå ind og blive glad og rørt på den der helt særligt fine Gruppe 38-måde, uden at have et barn at gemme sig bagved. Det kan man altid. Men denne her forestilling er én af dem, hvor det gælder i særdeleshed.
''Frygt og forventninger'' - Jeg er ikke bange for noget, 12/09/2012, Børneteateravisen
***** Rædsel og sjov går hånd i hånd, når Gruppe 38 med fortælleiver, uhyggelige lyde og associative skyggebilleder fører os ind på frygtovervindelsens kampplads.
''Jeg er ikke bange for noget...'' - Jeg er ikke bange for noget, 10/09/2012, Kultunaut
***** … næsten ikke i hvert fald. For Bodil Alling er ikke bleg for at indrømme, at hun godt kan blive bange for noget, en gang i mellem. Det værste er nok at blive væk og aldrig blive fundet. Bodil har en overraskelse omme bag ved. Hun har også en lille hund og en usynlig dagbog, men Søren og Søren har alt for travlt med at ordne teknikken.
''Et fornøjeligt frygtepos'' - Jeg er ikke bange for noget, 09/09/2012, Århus Stiftstidende
***** Der er ikke bare en snert af rædsel og sjov i Teatret Gruppe 38’s nye forestilling »Jeg er ikke bange for noget«. Begge dele er der i overmål – så forestillingen bliver både gribende og morsom. På én og samme tid vel at mærke.
''Danish+艺术节-剧目短评2-6 不一样的世界'' - En sand røverhistorie, 08/05/2012, blog.sina.com
《A True Tall Tale》(一个真实的童话)无论是视觉还是观演关系上,都相当迷人的一个戏。 整个剧场被布置象一个大帐篷似的圆形,穹顶成为投影的幕布。观众席是转绕中心一个极小舞台(更精确的说是一个小小的讲坛)而散开的,一圈一圈的吊床,我们在极暗的光线下,被引进场,被安排躺在吊床上,那种惊讶程度,真不一般。
''Børneteater ved Gruppe 38'' - En lille Sonate, 19/01/2012, Flensborg Avis
... da jægeren, den eminente fluesmækker, piskede løs på ulven og mosen sprøjtede ud til alle sider, kunne det næsten ikke blive bedre, men det blev det. En helt igennem vellykket forestilling. Bodil Alling anses for en af verdens bedste børneteaterledere.
''En sand røverhistorie iscenesat af Bodil Alling og Sara Topsøe-Jensen'' - En sand røverhistorie, 09/01/2012, Peripeti - Tidsskrift for dramatiske studier
Om dette er en tidssvarende julemyte (hvis der overhovedet findes noget sådant) i det 21. årh., må være op til hin enkelte at bedømme. Jeg vil nøjes med at konkludere, at der er tale om en konceptuelt og poetisk stærk iscenesættelse, som for denne tilskuer (søvngænger eller dagdrømmer) kunne fremstille juleglæden med en alvor og en kraft, som mange af julens traditionelle rum og ritualer synes at have mistet.
''Julefornyerne'' - En sand røverhistorie, 02/12/2011, Information
... et himmelloft med de forunderligste projektioner fra verdens smukkeste have. Mærkværdigt og bevægende.
''I køjen med Alling og Lagerløf'' - En sand røverhistorie, 29/11/2011, Børneteateravisen
At blive modtaget – ikke af en piccoline med lommelygte – men af banjermestre med lysende paraply på hovedet, er i sig selv en oplevelse. Og oplevelsen bliver ikke mindre af, at vi alle skal lægges i hver vores hængekøje, komplet med hovedpude og det hele.
''Anmeldelse: En sand røverhistorie'' - En sand røverhistorie, 29/11/2011, Århus Stiftstidende
Ordene danser ud af munden på Bodil Alling, mens drømmebilleder kommer og går på himlen over os. Vi ligger i hængekøjer mens vi hører, dufter, smager, ser og mærker julenatseventyret folde sig ud for det indre øje. Mage til godnathistorie!
''Teatret Gruppe 38: Hans Christian, You Must Be an Angel'' - Du må være en engel, Hans Christian, 01/11/2011, Total Theatre Review
Elements of Andersen’s morals shine through, and the heartache of many of his stories emerge through the sensitive and never patronising performances of our guides. I wish I knew the stories inside-out... it’s inspired me to invest in a complete works, and I urge all to head to the Barbican.
''Hans Christian, you must be an angel - Barbican Theatre Festival'' - Du må være en engel, Hans Christian, 27/10/2011, The Guardian
... there is a great deal of enchantment in this installation-cum-performance for the over-eights from Danish company Teatret Gruppe 38. The Danes, pioneers in children's theatre, are never afraid of a fresh approach. And this 45-minute piece is certainly very different.
''A Sonatina – Ulster Bank Dublin Theatre Festival'' - En lille Sonate, 30/09/2011, Film, Fashion & Popular Culture blog
Unconventional instruments and utensils such as an egg, a potato masher, a live chicken, a fly swatter and a potato were personified to become the infamous characters such as Little Red, the Big Bad Wolf, Grandmother and the Hunter.
''Irre Verwicklungen und ein Hühnchen'' - En lille Sonate, 26/06/2011, Neues Volksblatt
Ein dänisches Trio, die Teatret Gruppe 38, zwei musizierende Herren und vor allem eine grandiose Darstellerin, die in „Eine kleine Sonate“... den bösen Wolf zur genialen Lachnummer verkommen ließ.
''Rotkäppchen im wald der ideen'' - En lille Sonate, 14/04/2011, Volksblatt Liechtenstein
... eine inteligente variation, die uns von Anfang an in die tiefe Magie des Theaters versetzte... wir freuen uns zusätzlich, dass die Dänen unter den Alpen ihre Bühnenkunst vorstellen.
''Erindringskrydstogt på smalfilm'' - Jeg har alt, 12/02/2011, Fyns Amts Avis
Fiffig, elskelig og rablende poetisk i sine ordudgydelser, der rammer erindringens sanseregister lige på nervespidserne. Fra dengang alting var nyt og blev set, hørt, lugtet, smagt for allerførste gang.
''Et stykke for syn, hørelse og lugtesans'' - Jeg har alt, 28/01/2011, Århus Stiftstidende
Det er et stykke , hvor både syn , hørelse og lugtesans kommer i spil og hvor de vigtige ting i livet berøres. Vi gik derfra i godt humør, og med en fin mulighed for at tale videre om alt lige fra at snyde til at miste sit kæledyr.
''En morsom og underholdende time'' - Jeg har alt, 28/01/2011, Århus Stiftstidende
Som vores søn på 9 år fortæller, var forestillingen ikke bare god, men »rigtig, rigtig god«.
''Vrøvlerier med gehør for livet'' - Jeg har alt, 13/03/2010, Børneteateravisen
... en rablende uhøjtidelig og alvorsstærk hymne til livet. En biografteaterforestilling som med ordpoesi, skrupskøre brætspil og små korte smalfilm minder os om, at vi skal huske at leve i nuet og skønne på det vi har – inden det er væk.
''Silkeged og livsessens'' - Jeg har alt, 02/03/2010, Århus Stiftstidende
"Jeg har Alt" er et mesterværk af sprudlende og finurlige scenebilleder, fantasifantastiske replikker og 'vrøvle'-rim som vel at mærke konstant er bærere af bevægende tankefragmenter.
''Realityteater med drømmeskred'' - Du må være en engel, Hans Christian, 28/09/2009, Information
Gruppe 38's avancerede rekvisitparadis over H.C. Andersens verden i Du må være en engel, Hans Christian i 2005 var et af de fineste eksempler på teater, hvor børnene hele tiden fatter pointer og metaforer længe før de voksne.
''Fortryllelse og forundring'' - Du må være en engel, Hans Christian, 04/05/2006, Jyllands Posten
Det er så forunderligt, så poetisk, så eventyrligt, at man næsten smelter af fornøjelse på vandringen rundt om bordet.
''Festival med fornyelse'' - Du må være en engel, Hans Christian, 04/05/2006, Folkeskolen 2006, nr. 18
Stort og godt gået af det mere en 30 år gamle Århus-baserede teater - som også modtog en velfortjent Reumert-pris for det kunstneriske kvantespring
''Årets Reumert'' - Du må være en engel, Hans Christian, 23/04/2006, Reumert Juryen
... udfordrende og originalt børneteater, der sendte det meste af jubilæumsårets andre Andersen-markeringer direkte til tælling.
''Trolden ud af æsken'' - Du må være en engel, Hans Christian, 21/12/2005, Information
Ophobningerne er endeløse, og øjet kan slet ikke nå at fange alle detaljerne - skyggen, dødens sandkorn, grantræet s glimmersnekugle, tommelidens dybe tallerken, hvor hun er ved at drukne.
''Eventyrsplinten og eventyrvingen'' - Du må være en engel, Hans Christian, 01/11/2005, Børneteateravisen
I 33 år har Gruppe 38 skabt teater for børn. Nu har de skabt en børneforestilling, der bør gøre voksne dybt misundelige. Og Andersen bør være dybt lykkelig - et sted, hvor englevinger ikke har fjedre.
''Da HCA fik fred'' - Du må være en engel, Hans Christian, 06/09/2005, Politiken
Det er ikke kun for børn, og det er ikke kun teater. En fortryllende installation for eventyrelskere i alle aldre.
''Englen over den grimme ælling'' - Du må være en engel, Hans Christian, 02/09/2005, Information
Endelig noget børneteater, der hylder ungerne som de H.C. Andersen-eksperter, de er blevet. Men voksne kan følge med, hvis de anstrenger sig.
''Eventyrligt festbord'' - Du må være en engel, Hans Christian, 01/09/2005, Jyllands Posten
Hvor har man før set, at publikum bliver en halv time eller længere for stadig at fornøje sig med Andersens tankegods og Gruppe 38's gendigtning og ekstra poesi?
''En forunderlig frydefuld fest'' - Du må være en engel, Hans Christian, 29/08/2005, Århus Stiftstidende
En mangfoldighed i fuld flor. En levende installation af små ting, lys, lyd og musik som oser af magi og poesi.
''Eksistentiel karruseltur i børnehøjde'' - Bukseknappen, 30/05/2005, Illustreret Bunker - Journalisthøjskolens blad
"Bukseknappen" er et særdeles vellykket bud på børneteater anno 2008. I dens underfundige behandling af emner som "selviscenesættelse" og "det perfekte liv" lykkes det forestillingen at tage favntag med eksistentielle emner og samtidig være i børnehøjde.
''Originalt og begavet'' - Bukseknappen, 30/05/2005, Jyllands Posten
... endnu et eksempel på, hvor stærkt teater kan virke, blot man destillerer og skræller alt overflødigt af.
''Livsbekræftende teater om en bukseknap'' - Bukseknappen, 30/05/2005, Århus Stiftstidende
Det er en dejlig livsbekræftende pointe, vi præsenteres for i »Bukseknappen«... Endnu et stort lille teaterstykke fra Gruppe 38, en forestilling der har meget på hjerte.
''Utopi - en nødvendighed'' - Poul sine høns - en skabelseberetning, 25/05/2005, Spektakel
Det jeg hæfter mig ved, er forestillingens evne til uigendriveligt at bevise, at vi alle ejer fantasi...
''Stemningsfulde gys'' - Hans og Grete, 20/05/2005, Børneteateravisen
En gudbenådet rollespiller, der alene ved replikkens kraft kan skabe de mest fantastiske - og mest brutale - scenebilleder for vort indre øje.
''Børneteater i eventyrets tegn'' - Poul sine høns - en skabelseberetning, 19/04/2005, Jyllands Posten
Jo, det er også en barsk forestilling, sådan som mange af Gruppe 38's forestillinger er det; abstrakt og konkret på samme tid... Her kunne voksenteatret nemt hente sig et par dramaturgiske fiduser.
''Danish troupe make the sky the limit for children’s imagination '' - En lille Sonate, 02/06/2004, The Scotsman
... once you've agreed that an egg can represent a little girl, and waited four-and-a-half minutes for a moody hen to lay it, the theatrical sky really is the limit.
''Det behøver ikke koste en bondegård'' - Poul sine høns - en skabelseberetning, 20/04/2004, Politiken
Jo, det er barske børnerim, og det til ungernes fryd, for de kender jo alt til den om katten, der åd dem alle atten... er er en herlig løbsk fantasi på færde - til lands, til vands og luften - i en fortælling om liv og død.
''De små synger barskt'' - Poul sine høns - en skabelseberetning, 28/08/2003, Jyllands Posten
"De små synger" både fornøjer og giver stof til eftertanke her - også for os over sjette klasse.
''De små synger anno 2003'' - Poul sine høns - en skabelseberetning, 24/08/2003, Århus Stiftstidende
Gruppe 38 har på overraskende og provokerende vis transformeret og oversat den gamle sangbogs voldsomme og uhyre drastiske fortællinger til eksempler på hvad anno 2003 rummer af mord, grusomhed og stress.
''Un Petit Chaperon rouge pataphysique'' - En lille Sonate, 03/06/2002, La Presse, Montréal
Sa résurrection n' en est que plus comique!
''Drôle de Chaperon rouge!'' - En lille Sonate, 31/05/2002, Le Devoir
Voilà ce qui arrive quand on prend toutes les libertés du monde pour raconter une histoire en prennant le parti de l’imagination et du plaisir.
''Wacky Sonatina a standout'' - En lille Sonate, 01/05/2002, Globe and Mail, Canada
... this simple show proves that you don't need a bloated production budget to make entertaining children's theatre.
''Teatrets Mirakel'' - En lille Sonate, 08/05/2001, Jyllands Posten
Det er eventyrfortælling og børneteater i verdensklasse - se det, med eller uden børn.
''En rigtig humørbombe'' - En lille Sonate, 01/12/2000, Børneteateravisen
Stilen er lagt. Brødrene Grimms klassiker udsat for grønsagsmos og æggesplat.
''Rødhætte med humor'' - En lille Sonate, 18/10/2000, Berlingske Tidende
Hun er vanvittig morsom, Alling, i sit spil med de forskellige karakterer og de to musikere, Søren Søndberg og Christian Glahn. Børnene er vilde med hendes direkte og til tider lettere aggressive facon ...Og forældrene griner højlydt...
''Rødhætte og kartoffelmoseren'' - En lille Sonate, 07/10/2000, Politiken
... en fortællestil så fræk, at kun store kunstenere slipper a sted med historien og æren i behold. Og det gør Bodil Alling...
''Forrygende sjovt Rødhætte-ridt'' - En lille Sonate, 21/09/2000, Århus Stiftstidende
... et lille festfyrværkeri, der frydefuldt lader op og eksploderer i et skønt brag. Både børn og voksne skriger af fryd.
''Hans og Grete er ren magi'' - Hans og Grete, 09/10/1998, Berlingske Tidende
Det er og bliver Bodil Alling, der er omdrejningspunktet i Hans Rønnes fantastisk raffinerede iscenesættelse. Hende som får Rønnes reviderende og meget kære version af den gamle klassiker til at vokse langt ud over scenekanten og ind i vore hjerter.
''Hekse og andre rare koner'' - Hans og Grete, 19/09/1998, Politiken
Med barnets neddæmpede snusfornuft forsvarer Bodil Alling sine børn, og med lige så barnlig logik går heksen op i dramatiske flammer, mens moderen går bort i selvforskyldt stilhed.
''Rigtigt teater - ren poesi'' - Hans og Grete, 07/09/1998, Information
Det kan godt være, børn er forhærdede, når de sidder og ser fjernsyn derhjemme. Men her i salen gyser de, som småfolk altid har gjort, når de møder det store eventyr.
''En lysende teatergalakse'' - Hans og Grete, 31/08/1998, Århus Stiftstidende
Gysende grum og betagende smuk eventyrfortælling. En lysende teatergalakse. Den er et lille klogt og skønt sus af de sjældne. Prøv det.
''En historie om frihed'' - Balladen om Marjan og Rolf, 01/05/1998, Børneteateravisen
Hvis man kan tale om intelligent kreativitet, så strutter Gruppe 38's "Balladen om Marjan og Rolf" i allerhøjeste grad af det. For sikke en vidunderlig ballade. Fra ende til anden.
''Kærlighed for børn'' - Balladen om Marjan og Rolf, 07/10/1997, Berlingske Tidende
Forestillingen er originalt tænkt i lækre billeder og med en tekst, der giver stof til eftertanke ligegyldigt hvilket alderstrin, man befinder sig på.
''Tilbage til naturen'' - Balladen om Marjan og Rolf, 25/09/1997, Politiken
Endelig en Romeo og Julie, der overlever genrationsopgøret med livet i behold.
''Lovløse børn og vilde krager'' - Balladen om Marjan og Rolf, 24/08/1997, Århus Stiftstidende
... en frydefuld teaterleg, som voksent - med med blik for børns universer - taler for, at man ikke skal lade sig fange ind af det stive og fastlåste.
''Eventyrligt godt'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, Teateravisen
En perle, som - uden at gøre stads af sig - hæver sig milevidt fra sædvane, trivialitet og plathed. Og som med sit glædesbud­skab giver og avler masser af håb for både teatret og livet.
''The Little Match girl – best in the world?'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, Lowdown - Youth Performing Arts in Australia
... intimate, honest, spare, with a simplicity of narrative that resonates meaning on multiple levels and a deep emotional complexity woven throughout. It is as close to perfection as theatre can get.
''Børneteaterfestivalen i Kolding'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970,
''Sikke en ballade'' - Balladen om Marjan og Rolf, 01/01/1970, Aktuelt
Skør, men overbevisende. Og selv en voksen må overgive sig til at slå lytteklapperne ud og høre en ballade, der fortælles så levende, at jeg vil sværge på, at jeg også har set hele historien!
''Strike a light, this is spellbinding theatre'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, The Studio
The Little Match Girl is innovative, strange and spellbinding. Audience members, young and old, are treated as confidants in an unexpected and stimulating reinterpretation of theatre for young people.
''Historie med rige svinkeærinder'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, Folkeskolen
På trods af alle de lommer med svinkeærinder, som fortællingen trækker os igennem, og som også er med til at give os vores egen indgang til den kendte historie, ender det hele, som den gamle digter har skrevet. Den lille pige flyver op til bedstemor.
''Teatermagifyldt med glæde'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, Århus Stiftstidende
Gid jeg kunne invitere hele verden ind at se Teatret Gruppe 38's "Den lille pige med svovlstikkerne". For den er ren magi.
''Affecting version of a fine old tale'' - Den lille pige med svovlstikkerne, 01/01/1970, Mercury
It isn't often Tasmanian audiences watch a company from Denmark performing a visually sophisticated and insightful retelling of one of that country's best-known stories.

Nyhedsbrev

* indicates required