Stor teaterinstallation på Aarhus Ø

Teatret Gruppe 38 inviterer publikum til at gå på opdagelse i havets myter og legender, når de sammen med to udenlandske teatre præsenterer den store installationen All This Coming and Going på Pier 3, Aarhus Ø under Aarhus Festuge.

Den 30. aug.-2. sep. 2017 præsenterer Teatret Gruppe 38 teaterinstallationen All This Coming and Going på Pier 3, Aarhus Ø. Installationen er teatrets største bidrag til Aarhus 2017 – Europæisk kulturhovedstad, og Gruppe 38 skaber værket i samarbejde med teatrene Terrapin Puppet Theatre og Trickster-p fra henholdsvis Tasmanien og Schweiz.

Med installationen inviterer de tre teatre publikum til at udforske gådefulde fortællinger fra livet på og ved havet. Via disse fortællinger, der ofte omhandler liv og død, tematiserer installationen begrebet tid, og hvordan forskellige tider – ligesom tidevandet – kommer og går. På den måde sender All This Coming and Going også en mere eller mindre direkte kommentar til byudviklingen på Aarhus Ø, der engang var en barsk industrihavn, og i dag blomster frem som en helt ny havnebydel og et helt nyt beboelsesområde.

10 store skibscontainere, en tsunami og Titanic på første klass

Installationens fysiske ramme er 10 store skibscontainere, der er placeret ved havnefronten på Pier 3. Selve publikumoplevelsen foregår både inde og i mellem de 10 containere. Projektioner, skygger og levende billeder afbilder, hvad der var, og hvad der vil komme; landskaber efter en tsunami, Titanic på første klasse, fyrtårne, et bibliotek uden bøger, den sidste rejse, hjertegribende toner, skibsforlis og frydeskrig. Publikum kan frit gå på opdagelse i installationen, der er åben hver dag fra kl. 21.00-24.00.

Fakta

All This Coming and Going er skabt af Teatret Gruppe 38, schweiziske Trickster-p og tasmanske Terrapin Puppet Theatre.

Dato og tid:
30. aug.-2. sep. 2017 kl. 21.00-24.00 (under Aarhus Festuge) Der kan købes billet forud til hver halve og hele time ind til kl. 23.00. Det er også muligt at købe billet i døren ved installationen.

Sted:
Pier 3, Aarhus Ø

Det er muligt at købe og nyde øl og vand ved installationen.

I 2018-19 flytter Teatret Gruppe 38 selv i en ny teaterbygning på Pier 4, Aarhus Ø, tegnet af arkitektfirmaet BIG.

Trickster-p: Schweizisk teaterkompani stiftet af Cristina Galbiati og Ilija Luginbühl. Trickster er kendt for at skabe helt unikke teaterinstallationer og bevægende kunstværker, som de rejser verden rundt med. Nogle aarhusianere vil kunne huske Trickster-p fra fortolkningen af Snehvide og de syv små dværge, forestillingen B, der kunne opleves under festivalen ILT – internationalt Levende Teater 2017.

Terrapin Puppet Theatre: Australiens førende dukketeater. Teatret, der ledes af instruktør og dukkefører Sam Routledge, bruger nye teknologier til at fortælle sofistikerede historier med humor og indføling. Terrapin har præsenteret sine forestillinger på Australiens større festivaler og teatre, eksempelvis Arts Centre Melbourne, Perth International Arts Festival og The Australian Festival for Young People. Derudover har teatret blandt andet turneret i Hong Kong, New Zealand, Irland, Kina og USA.

All This Coming and Going
præsenteres med støtte fra:

Australian Government - Catalyst Australian Arts and Culture Fund                          Aarhus 2017

Aarhus Kommune