Teaterleder Bodil Alling fylder 60

Bodil Alling, teaterleder og skuespiller på det internationalt anerkendte Teatret Gruppe 38 i Aarhus, fylder 60 år den 5. marts 2017.

Under hendes kunstneriske ledelse har teatret udviklet sig fra at positionere sig som et politisk orienteret gruppe-børneteater til at profilere sig som et prisvindende og verdensomrejsende lille storbyteater, der er kendt for at skabe forestillinger for voksne og børn af høj kunstnerisk profil med en særegen og finurlig kunstnerisk profil.

I 1981 blev hun som 24-årig ansat på Teatret Gruppe 38 som skuespiller – eller teatermedarbejder, som man kaldte det dengang. Hun kunne således fejre sit 35 års jubilæum på teatret i 2016.

Verdens bedste

Titlen som teaterleder fik hun i 1990, hvilket betyder, at det er en titel, hun nu har båret i snart 27 år. En periode hvori hun og hendes kunstneriske aktivitet er blevet kendt for at have haft, og stadig at have, afgørende betydning både for Teatret Gruppe 38 og den danske teater- og børneteaterscene generelt.

Som dramaturg, anmelder og teaterskribent Kirsten Dahl skriver i sit portræt af Bodil Alling fra 2007:
”Alt sammen fordi forestillingerne har bjergtaget børn og voksne med mageløs magi og pilskæv, poetisk ladede, opbyggelige og kompromisløst barske universer.”

Imens går teaterprofessor Jørn Langsted, i en portrætartikel i Jyllands-Posten fra samme år, så langt som at kalde Teatret Gruppe 38 for verdens bedste.

De kompromisløse universer, Kirsten Dahl skriver om i sit portræt af Bodil Alling, har blandt andet sit afsæt i, at Alling og de kunstnere, hun har valgt at arbejde sammen med, igennem årene, helt bevidst har kæmpet for at skabe forestillinger, som aldrig taler ned til sit publikum, uanset alder. Livets barske og vidunderlige realiteter sættes på spil hver gang, og døden går ved siden af livet i Teatrets forestillinger – altid med lun humor og med håbet ventende lige om hjørnet.

Et internationalt navn

Den høje kunstneriske kvalitet og den særlige tilgang til stoffet og publikum er også blevet bemærket på den internationale teaterscene. Siden teatret blev inviteret til at opføre forestillingen Hans og Grete på den en international teaterfestival i Tromsø i 1995, tog den udenlandske efterspørgsel efter Teatret Gruppe 38 fart.

Siden har det aarhusbaserede teater nærmest rejst verden rundt, og i løbet af de seneste par år har turné-destinationerne blandt andet været Australien, Canada, Frankrig, Tyskland, Taiwan og USA.

I 2007 valgte det britiske teater Unicorn Theatre endda at arrangere en hel Gruppe 38-festival, der forløb over tre uger. Teatrets leder Tony Graham forklarede dengang baggrunden for festivalen til JP Århus med disse ord:
”Vi gør det, så publikum kan fordybe sig i disse forestillinger. Teatret Gruppe 38 er kult i det internationale miljø, men det bør nå længere ud. Gruppe 38 er en af de virkelige juveler. Meget af æren vil jeg tilskrive Bodil og den måde, hendes gruppe arbejder på.”

Bodil Allings nuværende titel som teaterleder er i virkeligheden slet ikke dækkende, for udover at være teatrets eneste faste skuespiller, arbejder hun også jævnligt som dramatiker og instruktør. Det skyldes ikke mindst, at hun har valgt at fastholde en relativ kollektiv arbejdsproces, når der produceres nye forestillinger på teatret i Aarhus. På den måde udnyttes alle de involveredes kompetencer så vidt muligt igennem hele processen.

Priser

Teatret Gruppe 38 har vundet en lang række priser i ind- og udland siden 1990’erne. Heriblandt to Årets Reumert i kategorien Årets Børneteater, modtaget i henholdsvis 2003 og 2006; ASSITEJ International Honorary President Aaward i 2011 og Horsens Kommunes Børneteaterpris i 1998. Desuden har teatret to gange hjemtaget De Danske Teaterforenings pris for bedste forestillinger.

Et nyt teaterhus og kommende aktiviteter

Teatret Gruppe 38 bor lige nu i charmerende baggård i Mejlgade i Aarhus, men flytter efter planen i løbet af sommeren 2019 i en helt ny teaterbygning tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group, som bliver bygget i Aarhus’ nyudviklede havneområde Aarhus Ø.

Fra den 30. aug.-2. sep. 2017 præsenter Teatret Gruppe 38, sammen med schweiziske Trickster-P og australske Tearrapin Puppet Theatre, en stor teaterinstallation med titlen All this Coming and Going på havneområdets Pier 3. Installationen er en del af det officielle program for Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad.

Ud over teatrets normale program og turnéaktivitet i ind- og udland er Teatret Gruppe 38 i dag arrangør og medarrangør af tre forskellige teaterfestivaler: ENESTÅENDE – Solo Performance Festival, der næste gang finder sted fra den 10.-19. marts 2017; ILT – Internationalt Levende Teater og :DANISH+ -Danish Performing Arts for Children and Young People.

Derudover præsenterer teatret hver sæson et engelsksproget teaterprogram rettet mod ikke-dansktalende publikummer og andre interesserede. Som et internationalt turnerende teater, der jævnligt opfører forestillinger på engelsk i udlandet, udnytter Gruppe 38 en mulighed at gøre det muligt for udlændinge, der har bosat sig i/besøger Aarhus, at opleve professionel teater på et forståeligt sprog.