Vi flytter i nyt teaterhus på Aarhus Ø - Gruppe 38

Vi flytter i nyt teaterhus på Aarhus Ø

Aarhus Ø, Pier 4, foto: Lars K. Olesen

I  2019 flytter Teatret Gruppe 38 fra sine charmerende, men efterhånden lidt for små, lokaler i Mejlgade til den nye havnebydel Aarhus Ø.

Vi flytter i et nyt teaterhus, som arkitektfirmaet BIG – Bjarke Ingels Group har tegnet som en del af projektet AARhus på Pier 4. Ud over et teater, kommer bygningen til at rumme restaurant og café, samt flere mindre showrooms/gallerier, der fx kan benyttes af mindre virksomheder eller selvstændige.

Både Aarhus kommune, projektets arkitekter og investorer ønsker at skabe en levende bydel med rig aktivitet mellem husene, et attraktivt bymiljø og gode kulturelle tilbud i Aarhus Ø. Det ser Teatret Gruppe 38 frem til, sammen med restauranter, caféer, strandpromenade, boliger og m.m, at bidrage til. Teatret lejer de nye lokaler, der opføres af byudviklere og investorer på Pier 4, ligesom vi lejer vores nuværende lokaler i Mejlgade.

I det nye teaterhus får vi plads til en prøvesal, hvilket betyder, at vi kan rumme lidt flere publikummer og huse lidt større – og forhåbentligt lidt flere aktiviteter. Teatret er efterhåneden ved at vokse ud af sin nuværende teatersal, og derfor glæder vi os til at få lidt mere plads. Men Teatret Gruppe 38 forbliver det samme, intime teater – det er kun vores adresse, faciliteter og muligheder, der forandrer sig.

Her på siden kan du følge processen mod Teatret Gruppe 38’s flytning fra Mejlgade til Aarhus Ø.

Artikel om rejsegilde for byggeprojektet AARhus, april 2018

Foto: Horsens Folkeblad - Axel Schütt
Foto: Aarhus Ø, Pier 4, Horsens Folkeblad – Axel Schütt

Teatret Gruppe 38 flytter i den trekantede bygning, hvilken der kan ses betonelementer til neden for de A-formede boligbygninger, som Rune Kilden står på taget af på billedet.

Aarhus Ø, Pier 4, Maj 2018

Maj 2018 - foto Lars K. Olesen   Maj 2018 - foto Lars K. Olesen

Fotos: Lars K. Olesen

Aarhus Ø, Pier 4, Februar 2018