HISTORIEN OM HUSET, DER BLEV TIL EN PRIK

TRILOGIEN: Vrede

En historie om hvor lang vej, der er hjem, når vreden har fået os til at løbe af huse – kom med på rejse gennem vredens stadier

Hun blev så flintrende gal
Hun blev så sprut arrig
Hun blev så edderspændt rasende
At hun åbnede vinduet og kravlede ned ad stigen
og så løb hun.

Hun løb og løb og løb og løb
Og løbløbløb
Og hun løb hen og hun løb rundt
Og løb over og løb under
Og løb ned, ned, ned, ned, ned
Og løb opopopopop
Og løb frem og løb langs med
Og løb væk, væk, væk
Og da hun vendte sig om,
Så var huset blevet til en prik.


Forestillingen er 2. del af vores trilogi om tre store følelser, ingen af os kommer udenom i livet: Frygt, vrede, kærlighed. Husk: Trilogiens forestillinger kan fuldstændigt problemfrit ses uafhængigt af hinanden.



Artist talk efter forestillingen 8. marts kl. 19.30

Jes Elnif - pensioneret lektor i pædagogisk psykologi

Hvornår er vreden konstruktiv, og hvornår hæmmer den os? Hvordan håndterer vi den, og hvordan gennemlever vi den?

Frygten og vreden hænger sammen. Pensioneret lektor i pædagogisk psykologi Jes Elnif deler derfor også denne aften ud af sin viden og erfaring med menneskers kamp for at håndtere store følelser i en inspirerende samtale med Bodil Alling (se JEG ER IKKE BANGE FOR NOGET).

 

DET ER SLET IKKE SOM MAN TROR

En skarp, varm satire om os, der bor i smørhullet, men som i krisen må erfare, at vi kan mere, end vi tror

Ved I godt, at det slet ikke er som man tror?
Og det har det måske aldrig været.

Min mor og far var virkelig noget særligt.
Far var en klippe og mor en favn, jeg kunne hoppe ind i.
Vi boede tæt på toppen af Himmelbjerget,
alt, hvad vi oplevede, blev til noget fantastisk,
og vi fandt muligheder i selv de vildeste problemer.

Men pludselig en dag faldt vi fra hinanden, lynet slog ned, meningen forsvandt, ingenting var på nogen måde, som det altid havde været, og min far sad bare i mørket og brummede:

Det er slet ikke som man tror.

Mulle oplever pludselig en dag, at hendes forældre bliver skrøbelige og deprimerede. De kan ikke længere klare alting, og noget helt grundlæggende må laves om, for at de kan komme videre.

MOD UKENDT LAND

Stormen er ud af intet blevet til orkan. Havet er i vildt oprør.
Bølger pisker ind over rælingen. Besætningen er i vildrede; de spejder mod de nærmeste skibe: Til styrbord krænger et andet skib over, til bagbord er de bordfyldte. De lænser og øser for deres liv!

I år 986 drager Erik den Røde ud mod ukendt land.
I 1984 mister Gert sin yndlingsjakke; med badges og plyskrave.

I sidste uge blev en pige fastklemt under en hest.
I går kørte Flemmings storebror traktor for første gang.
Ja, og for sidste gang.
I dag krydser noget min vej.
Jeg er helt og aldeles uforberedt.
Jeg vil helst bare sidde her i min seng.
Med dynen tæt om min krop.
Livet er på spil, når vi står lige der, midt i orkanens øje,
og skal træffe et afgørende valg.

 

Forræder

En barsk forestilling om krig, venskab og forførelse – og det ultimative forræderi

Krig er ikke andet en blod og støv.

Anden verdenskrig buldrer. Hitler har besat store dele af Europa og sender nu millioner af soldater østpå for at kæmpe mod russerne.

I en rus blandet af eventyrtrang, idealisme og rastløshed melder de to danske barndomsvenner Karl og Mikkel sig frivilligt under tyskernes faner. De drager østpå til det, de tror vil være en kortvarig udflugt fuld af storslåede sejre og spænding.

Men eventyret bliver til et mareridt. Krigens virkelighed og den russiske vinter rammer dem som en tordenhammer, og inden længe befinder de sig i en ekstrem, nådesløs overlevelseskamp, der sætter deres venskab på en altafgørende prøve. Med fatale konsekvenser for dem begge.


Dramatiker Andreas Dawe og Randers Teater er nomineret til Årets Reumert 2021 i kategorien Årets Dramatiker for Forræder.


 

Oberstinden

Marianne Mortensen fremfører denne hårdtslående fortælling, baseret på romanen af Rosa Liksom

”Min far gjorde mig til datter af det hvide Finland, Obersten gjorde mig til nazist. Jeg skammer mig ikke over nogen af delene.”

En højtelsket far opdrager sin datter i heroisk germansk ånd. En mor tugter hende. En dobbelthed der senere fører den unge kvinde i armene på en 28 år ældre oberst – et magtmenneske, der kæmper på tyskernes side under Anden Verdenskrig.

Oberstinden vænner sig umærkeligt til et ægteskab præget af brutalitet, grusomhed og perversiteter. Først sent i livet undslipper hun, og en ny sanselig, erotisk verden åbner sig for hende.

Oberstinden handler om magt. Om at gribe den eller underkaste sig den, om at forføre eller blive forført. Forestillingen kombinerer skuespil, podcastteknik og en dragende billedside,
der tilsammen skaber et opslugende oplevelsesrum.

Tabu

Af og om børn af alkoholikere

En interaktiv forestilling om at vokse op i et misbrugshjem – med skuespillere på scenen, der selv er fra familier ramt af alkoholmisbrug.

Virkelighed, fiktion, musik og drøm mødes og krydses i en mærkbar forestilling, der inddrager publikum i en samtale om karakterernes problemstillinger.

Tabu følger barnet Julie, hendes mor og mors nye kæreste i en historie, der afbilder de mønstre og løgne, en familie ramt af alkoholmisbrug bygger op omkring sig.

Kontiki – 101 dag tilbage

AFLYST

Om at rejse ud i verden, ud mod solen og det ukendte, og her stifte bekendtskab med sit indre kompas

Havet er for eventyrere med virkeligt mod. For havet er stort. Som en ørken. Når du befinder dig dér, er du helt alene, der er kun dig og havet og stjernerne over dig. Intet andet.

Sejler du ud på de store oceaner, så er det med livet som indsats for alle ombord – så vær forsigtig, når du vælger, hvem du rejser med.

Kontiki – 101 dag tilbage er en musikalsk forestilling, der tager afsæt i den norske antropolog og videnskabsmand Thor Heyerdahls store bedrift af en ekspedition. I 1947 stævnede han og fem venner ud fra Limas havneby Callao i Peru med kurs mod Polynesien.

En farefuld færd og et vovemodigt eventyr på et simpelt og spinkelt fartøj: En tømmerflåde.

Sne og sand

Kan man overleve en løgn, og kan man overleve uden?

Sne og sand viser et barns kamp med realiteterne i hverdagen. Johan må klare sig selv, så godt han kan, så han bruger sin fantasi til at skabe mening i tilværelsen. Og fantasien er både hans redning og hans største fjende.

For hvis han digter en historie inde i hovedet, så er virkeligheden nemmere at udholde. Men hvad sker der, når fantasien ikke er til at styre?

Sne og sand er en hjertegribende historie. Om snebolde og kærlighed, svigt og afsløringer.

30 elefanter under en paraply

En poetisk, interaktiv oplevelse for de små og deres voksne

De siger, at der for mange år siden var en gammel sømand, der i en lille båd, efter flere uger på havet, opdagede et land uopnåeligt for ethvert kompas: De 30 elefanters land – under en paraply endda.

En finurlig, fantasifuld forestilling for de 1-6-årige og deres voksne – med dans, fortælling og musik.

Voksne uden børn er naturligvis velkomne.


Om ENESTÅENDE Festival 21

Med ENESTÅENDE præsenterer vi danske og internationale soloforestillinger; gribende fortællinger fremført af én enkelt skuespiller på scenen. Musikere og teknikere giver væsentlige bidrag i flere af forestillingerne, men skuespilleren må ellers stå alene på scenen.

Billetpriser er som øvrige forestillinger i det faste program. Du kan derfor bruge både abonnement-rabat og dit sæsonkort, når du bestiller billet til forestillinger under ENESTÅENDE Festival 21.

Monsieur Ibrahim & Koranens blomster

Bevægende historie om medmenneskelighed

Monsieur Ibrahim & Koranens blomster er historien om den jødiske dreng Momo, der som 13-årig bliver forladt af sin far og bliver forældreløs. Han knytter et venskab for livet med den gamle arabiske kioskejer Ibrahim.

Med sin omsorg og livsvisdom formår Ibrahim at gøre livet udholdeligt for Momo, og at lette hadet fra drengens sind.

Instrueret af Pia Rosenbaum, spiller den prisbelønnede Troels II Munk rollen som den voksne Momo, der mindes Ibrahim og deres værdifulde venskab. En rørende og smuk historie.


Om ENESTÅENDE Festival 21

Med ENESTÅENDE præsenterer vi danske og internationale soloforestillinger; gribende fortællinger fremført af én enkelt skuespiller på scenen. Musikere og teknikere giver væsentlige bidrag i flere af forestillingerne, men skuespilleren må ellers stå alene på scenen.

Billetpriser er som øvrige forestillinger i det faste program. Du kan derfor bruge både abonnement-rabat og dit sæsonkort, når du bestiller billet til forestillinger under ENESTÅENDE Festival 21.