MIT LILLEBITTE KÆMPESTORE VÆRELSE

En ordløs soloforestilling i magisk miniformat for alle børn mellem 2-5 år

Hvad er det her, og hvad er det? Vi opdager, at når nysgerrigheden tager over, så kan drengen Daniel med en pude, en taske og en dyne forvandle sit værelse til alting.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023.

MEMORY WAX (S)

Memory Wax er et dansekompagni, der producerer forestillinger med et stærkt visuelt udtryk for børn, unge og voksne. Kompagniets mission er at gøre opmærksom på dansen som kunstform og fremme dens rolle i samfundet. Læs mere. 

TO ORD – DET ER ALT RIGELIGT

En humoristisk og absurd monolog om en kvinde, der laver midtvejs-status over livet.

På scenen er der en kvinde, en stol og en taske. Det er tid til at gøre status over hele hendes liv. Frem af tasken tager hun forskellige genstande, én efter én. Indholdet er ikke stort, og den smule, der er, er ikke noget smukt syn. Det bliver en slags absurd og eksistentiel opgørelse, der altid starter med ordene “Jeg kan godt lide…” Det er hele hendes liv, der udfolder sig foran os. Lidt efter lidt, efterhånden som tasken gradvist tømmes, bliver vi vidne til en absurd historie, som ikke nødvendigvis ender godt.

Den finurlige humor og den poetisk-absurde tekst er karakteristisk for Guandaline Saglioccos arbeide. Med TO ORD – OG DET ER ALT RIGELIGT giver Sagliocco liv til en virkelig sjov forestilling, der også rummer stor dybde og et lag af mørk alvor.

Skuespiller Guandaline Sagliocco om forestillingen

Manuskriptet er skrevet af den franske dramatiker Philippe Dorin. Jeg er meget begejstret for teksten; humor og tragedie kombineret i en absurd verden, der minder om Becketts. Dorin tematiserer det væsentlige i livet: At kunne sove, at kunne fylde sin ensomhed ud, om at træffe valg. Uden at moralisere. Jeg fandt en masse fællestræk i sproget. En slags poetisk absurd verden, der afslører en menneskelig dybde.

Historien er ikke som et færdigt og lukket værk, men er en her og nu-oplevelse, der giver plads til fortolkning. Den skaber refleksion over det at finde sin plads i verden. Afmagt og identitetsspørgsmål er to vigtige temaer i stykket. Manuskriptet er subtilt og tvetydigt, det kan forstås på flere niveauer. Teksten er stram, både brutal og naiv, dyb, konkret og surrealistisk. Hver strofe afslører lidt efter lidt karakteren og er med til at give nye elementer i puslespillet, der udgør hvem denne kvinde er – og hendes historie.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023 og spilles på letforståelig norsk.

SAGLIOCCO ENSEMBLE (NO)

Sagliocco Ensemble blev etableret i 1988 af Guandaline Sagliocco og Håkan Islinger. Sagliocco Ensemble fik sit internationale gennembrud i 1997 med “HISTORIEN OM DEN FALDNE HELT”, der vandt prisen for Bedste Forestilling under Festival Fringe i Edinburgh. Siden har kompagniet optrådt i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Frankrig, Wales, Skotland, USA, Canada og Taiwan. Læs mere.

Guandaline Sagliocco  er netop blevet tildelt Vestfold og Telemark fylkeskulturpris 2023 grundet sit mangeårige scenekunstneriske virke.

Sagliocos poetiske, absurde og legende forestillinger er af høj kvalitet, og er efterspurgt over det meste af Europa både af arrangører og festivaler. TO ORD som gæster ENESTÅENDE festivalen har publikum nu muligheden for at møde en utrættelig, meget kreativ og hylende sjov skuespillerinde, der har turneret rundt i Europa og gennem årene, har spillet over 3.000 forestillinger for over 220.000 publikummer. Hun har en helt særlig kommunikation med publikum, hvilket gør hende elsket af et stort publikum. Sagliocco har modtaget en række priser, og hendes kunstneriske virke er et vigtigt bidrag til den moderne norske scenekunst.

OM IKKE NU HVORNÅR SÅ?

Vi har programsat en ekstra-forestilling den 1. marts grundet stor efterspørgsel.

Nis Bank-Mikkelsen fremfører moderne, musikalsk epos om frihedslængsel, fællesskab og overlevelse.

En intens iscenesættelse af Primo Levis roman om urmageren Mendel, der er på flugt fra tyskerne i Hviderusland. Romanen har et eksistentielt budskab, hentet fra rabbinernes hellige skrifter Talmud: Hvis ikke jeg sørger for mig selv, hvem gør så? Og når jeg tænker over mig selv, hvem er jeg så? Og om ikke nu, hvornår så?

Den utrolige odyssé gennemspiller både krigens og menneskehedens indre og ydre drama – fra død, forræderi og had, til humor og kærlighed, der trodser alt. Stemningen bliver gribende og intens, når Nis Bank-Mikkelsen bliver talerør for Levis skæve persongalleri af jødiske skræddere, håndværkere og musikere.

En forestilling med indlevelse og fuld af smuk klezmermusik.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023.

NIS BANK-MIKKELSEN

Nis Bank-Mikkelsen blev uddannet fra Aarhus Teater i 1969 med efterfølgende ansættelse på teatret frem til 1978 og har siden bl.a. været ansat hos Café Teatret, Folketeatret, Gladsaxe Teater og Det kongelige Teater. Han har medvirket i tv-serier som Matador, TAXA og Krøniken. Han er desuden en afholdt oplæser hos DR, hvor han gennem de senere år også kendes for sin medvirken i satireprogrammet Rytteriet.

EN SKÆBNE-FORTÆLLING

De siger, det er min egen skyld. Dybest set må det have været min skyld, for jeg er Destiny.

Forestillingen åbner Danmarks største monologfestival: ENESTÅENDE – SOLO PERFORMANCE FESTIVAL l 2023.

I denne stærke monolog tager dramatiker og skuespiller Florence Espeut-Nickless fat i nogle af tidens mest debatterede problematikker som #Metoo, vold mod kvinder og social ulighed i samfundet.

Destiny drømmer stort. Hun drømmer om glamour. Hvis J-Lo kan klare den ud af The Bronx, så kan Destiny klare sig ud af Hill Rise Estate i Chippenham. Hun er desperat efter at komme væk fra den håbløshed, hun er vokset op med.

Destiny er bosat i et af de trøstesløse boligkvarterer i Storbritannien. Vi følger hende på og efter en skæbnesvanger aften, og når en spiral af dramatiske hændelser, sender hende ud i desperate forsøg på at lære at elske og at blive elsket. Den anmelderroste forestilling, med dramatiker og skuespiller Florence Espueut-Nickless på scenen, skildrer livet hos nogle af de millioner af unge, der lever i fattigdom i Storbritannien – og på mange måder også hos udsatte unge i resten af den vestlige verden. Men den giver også et mere generelt indblik i den kamp unge, der forsøger at finde vej, står midt i.

”En skæbnefortælling er inspireret af mine og mine venners udfordringer. De systemer, vi skulle kæmpe imod, de drømme, vi mistede, og dem vi desperat holdt fast i. Det er i sidste ende en fejring af arbejderklassens modstandskraft, drivkraft og beslutsomhed – vores kamp mod vores skæbne, og hvordan vi rækker ud efter stjernerne,”  fortæller Florence Espueut-Nickless om forestillingen, der er inspireret af hendes egen opvækst i et af de mere fattige boligområder i England –  og af beretninger fra unge, der lever under de samme vilkår, som Destiny.

VIDSTE DU?

De seneste 25 år er uligheden steget markant i Danmark. I dag lever 50.000 danske børn i Danmark under fattigdomsgrænsen. I samme periode oplevede de rigeste 1 % af danskerne en indkomststigning på 47 % alene fra 2012-2019. Tallene stammer fra lektor i økonomi ved CBS Birthe Larsens nye bogudgivelse, HVORFOR STIGER ULIGHEDEN – OG HVAD GØR VI VED DET?

FÅ RABAT PÅ FISH’N CHIPS HOS THE FISH BISTRO I NICOLINEHUS

Viser du din dagsaktuelle billet til EN SKÆBNEFORTÆLLING ved The Fish Bistro i Markedshallen i Nicolinehus, får du 10% rabat på deres helt igennem lækre fish’n chips, der normalt sælges for 155,-. Så åbningstider osv. 

AFTER TALK

Den 27. okt. kl. 19.30  fortæller skuespiller Florence Espeut-Nickless og Producent og Community Manager Tom Bevan Creative Ltd (UK) om processen bag forestillingen. En proces, der har involveret nogle af de unge mennesker, der lever i de boligkvarterer i Storbritannien, som forestillingen skildrer. After talk ligger i forlængelse af forestillingen efter en kort pause og kræver ikke ekstra betaling.

FLORENCE ESPEUT-NICKLESS

Florence Espueut-Nickles er en forfatter og skuespiller fra Chippenham i Wiltshire, England, en by uden teater og begrænset adgang til det. Hun skriver om og med arbejderklassesamfund i det sydvestlige England i håbet om at gøre kunsten mere tilgængelig for alle, uanset baggrund og geografisk placering.

EN SKÆBNEFORTÆLLING er hendes debut, og hun har spillet forestillingen på flere store internationale festivaler som fx Edinburgh Fringe i 2022.

ILT FESTIVAL 2025

Køb dit armbånd til ILT Festival nu
Begrænset antal armbånd i salg

Allerede nu kan du sikre dig årets festivalarmbånd til ILT Festival 2023, og få 25% rabat på alle dine billetter, hvad enten du skal se fantastisk scenekunst hos os eller en af byens andre scener.

Der er et begrænset antal festivalarmbånd i salg, og hvert armbånd koster 100 kr. og giver følgende fordele:
  • Adgang til at købe billetter til festivalens forestillinger med 25 % rabat
  • Adgang til at købe billetter 24 timer før alle andre
  • 25 % rabat i festivalbaren

DANISH+

DANISH+ er en international showcase. Teaterrepræsentanter og opkøbere fra hele verden rejser til Aarhus og frydes over et væld af stærk, dansk scenekunst, der appellerer lige meget til børn, unge og voksne.

Formålet er at skabe nye forbindelser og at fremme dansk eksport af scenekunst til udlandet. Dansk scenekunst for børn og unge er internationalt kendt for sin høje kvalitet, og for ikke at tale ned til sit publikum. DANISH+ arrangeres af Teatret Gruppe 38 og finder sted i Aarhus, hvert andet år. Alle forestillinger opføres på engelsk eller uden ord, og udvalgte forestillinger er åbne for offentligheden.

 

I år bliver følgende danske produktioner præsenteret på DANISH+

THE MUSEUM OF FAIRY TALE REMNANTS / Luna Park

THE SECRET LIBRARY / Teatret Gruppe 38

THE POCKET GOSPEL / De Røde Heste

MOMENT / Teater Blik

ANIMALS /Meridiano Teatret

THE BENCH / Teater Refleksion

BENCHED / Uppercut Danseteater

THE BEAR THAT WASN’T / Teatret Patrasket

ALICE IN WONDERLAND / Asterions Hus

THE LITTLE MATCH GIRL / Teatret Gruppe 38

UNTZ BABY UNTZ / Myka

SNOW AND SAND / ZeBu

 

Læs mere om DANISH+.

The Trial or The Woeful Story of Joseph K

En del af teaterfestivalen ILT17 – Internationalt Levende Teater. 

 

Processen eller Josef K’s sørgelig historie

En interaktiv teaterretssag.

I denne tidløse dukke-musical bliver publikum nådesløst placeret i rollen som den anklagede Joseph K. Vi bliver fanget i en kvælende samfundsmaskine og oplever den tiltaltes håbløshed.

Franz Kafkas roman Processen blev udgivet i 1925 og blev en af forfatterens mest kendte værker. Bogen fortæller historien om en mand, der bliver anholdt og retsforfulgt af en fjern, utilnærmelig myndighed, uden at hans forbrydelse afsløres for hverken ham selv eller læseren.

Det slovenske Puppet Theatre Maribor fortolker Kafkas værk i en sjælden præstation, der kombinerer mørk humor, poesi, hånddukker og skøre musikalske øjeblikke.

Forestillingen vandt Award for The Best Overall Performance, Biennial of Puppetry Artists of Slovenia, Maribor i 2013.


 ILT17 - Teatret Gruppe 38

ILT17 – Internationalt Levende Teater

ILT er Danmarks største internationale teaterbiennale. Festivalen samler et udpluk af tidens bedste scenekunst fra ind- og udland – og giver dig en unik mulighed for at opleve det hele i ét samlet program.

ILT17 organiseres af Teatret Gruppe 38, Teatret Svalegangen og Aarhus Teater – flere forestillinger præsenteres i samarbejde med byens og regionens øvrige teatre.

Festivalen afvikles blandt andet med støtte fra Aarhus Kommune, Aarhus 2017 og Statens Kunstråd.

Se hele programmet for ILT17. 


 

Udsigter fra min bedstemors køkken

En del af ENESTÅENDE – Solo Performance Festival 2017

Hvad betyder det at høre til?
Hvordan har man rødder?
Hvad er nationalitet?

Med afsæt i erindringen om sin sønderjyske bedstemor og hendes køkken forfølger performer Anette Asp Christensen sine egne rødder og fortællingen om Sønderjylland, et grænseland mellem forskellige sindelag og nationale tilhørsforhold.

Publikum inviteres ind i et privat køkken, hvor de bænkes tæt omkring køkkenbordet. Der dækkes op med bedstemoderens blåblomstrede kaffestel, og der serveres kaffe fra
komfuret. Mens tiden, livet og verdenshistorien filtreres gennem hendes køkkenvindue, blander den gamle dame sig efterhånden i skikkelse af en dukke, som Anette Asp animerer.

Anette Asp Christensens personlige fortælling om bedstemoren spejler den større fortælling om at forstå sine rødder og alle de historier, der former os gennem livet.

NB: Der er kun plads til 10 publikummer til hver forestilling.


Spilletider

15. marts kl. 15.00 & 19.30