SANGEN OM ODA OG ANTON

Ny forestilling med teaterRUM: En sand kærlighedshistorie.

SANGEN OM ODA OG ANTON er en stor historie om to helt almindelige mennesker som dig og mig.
En fortælling om at finde modet til at lægge sit liv og hjerte i andres hænder.
En fortælling om sammen at finde vej i den dybeste sorg, og at danse igennem boblende glæde.

Oda og Anton lever ikke lykkeligt til deres dages ende. De rammes af livet, ligesom os andre.
Men de har kærligheden, håbet og lysten med sig som tro væbnere; altid klar til kamp.

”Anton ventede på kærligheden og vidste, at det var den bærende søjle, der holdt verden oppe. Ingen kan forklare, hvor Anton havde den vished fra.”

”Oda var en høj pige med rødt hår og fregner. Og hun var hurtig. Lige fra hun var helt lille, var hun hurtig. Og hun elskede at løbe. Det var ikke noget, nogen havde bedt hende om eller inspireret hende til. Det kom dybt inde fra hende selv – glæden ved at løbe.”

”De mødtes til Kratballen en sommeraften under lysende stjerner og lanterner. Allerede i det første blik lå en viden om alt den glæde, smerte, varme og håbløshed de sammen skulle gennemleve.”

Sangen om Oda og Anton er en historie for de unge, de gamle, ja for alle. En rørende historie om tro, håb og kærlighed.

 

TEATERRUM

teaterRUM er skabt af Lars Dammark. Teatret producerer teater for alle dem, der har lyst til at lade sig opsluge. TeaterRUM producerer turnéforestillinger, der kommer rundt i alle landets afkroge og ønsker at bidrage til at skabe rum for sammenhæng og fællesskab. Årligt producerer teaterRUM 1 – 2 forestillinger og afvikler over 130 forestillinger i løbet af sæsonen. Læs mere om teaterRUM.

VIL EN KUMMEFRYSER VÆRE NOGET FOR MIG – eller skal jeg hellere lade mig skille?

Er De klar over hvor mange opskrifter på koteletter i fad der findes?
Få svaret på dette og mange andre store spørgsmål.

VIL EN KUMMEFRYSER VÆRE NOGET FOR MIG – ELLER SKAL JEG HELLERE LADE MIG SKILLE? er en morsom, inderlig og tankevækkende forestilling, hvor tekster taget direkte fra Alt For damerne 1970 smelter sammen i et musikalsk univers af bl.a. Lise Reinau, Inger Christensen, Benny Andersen og mange andre.

“Det værste er, at jeg har det så skidt, selvom jeg har det så godt. Man skammer sig som en hund over ikke at kunne tåle gode tider.”

Hvad skete der egentlig under overfladen i forstadens parcelhus i året 1970, og er spørgsmålene, vi stillede dengang omkring ægteskab, sex, penge og kærlighed, de samme som nu?

“Man kan udmærket være en sensuel kvinde, selvom man ikke ser perfekt ud, og det er hvad, en hver mand ønsker sig mere end skønhed, en lysende begavelse og huslige dyder.”

 

AFTER TALK

Efter forestillingen den 8. mar. kl. 19.30 (meget passende på kvindernes internationale kampdag) arrangerer vi en talk med forfatter og Ph.d. i historie Barbara Zalewski, du måske kender fra Historiequizzen på DR. Barbara fortæller om kvinderne i 70’erne, der ikke alle var så frigjorte, som nogle måske forestiller sig i dag.

After talk kræver ikke ekstra betaling og finder sted i forlængelse af forestillingen efter en kort pause.

MARGRETHE MANLEY

Margrethe Manley har som skuespiller gæstet mange af landet scener Dr. Dante, til ABC Teatret og Det Ny Teater i København, Aarhus Teater og Aalborg Teater samt Himmerlands Teater, hvor Margrethe indenfor de seneste år har skrevet og spillet to af sine egne musikforestillinger.

ALICE I EVENTYRLAND – for børn og voksne

Tag med Alice gennem kaninhullet til et forunderligt land, hvor alt kan ske.

En verden hvor kaniner kan tale, Filurkatten leder dig på
afveje og dronningen ikke er smuk og god, men brutalt hugger hovederne af folk.

Vær med når danser og performer Tilde Knudsen fortæller sin version af Lewis Carrolls elskede historie om Alice. Med sig har hun en kuffert fuld af fantasifulde kostumer, der er baseret på geometriske former – kostumer der er lige så finurlige og foranderlige som eventyrlandet bag den låste dør.

ASTERIONS HUS

Asterions Hus er anerkendt for deres fysiske og eksperimenterende fortolkninger af store fortællinger. Deres forestillinger fortolker kendte fortællinger på ny i smukke og poetiske opsætninger. Læs mere om Asterions Hus.

 

LYDKOMPASSET

En musikalsk, interaktiv teateroplevelse i vinterferien for de 4-9 årige og deres voksne. 

Med en personlig højtaler tæt på kroppen, føres publikum, fra deres siddepude på gulvet, på en lytterejse tilbage i farmors minder. I minderne leger en kat mellem børnene, luftpandekager flyver rundt i rummet, stemmer fra fortiden stikker af. Og vi må ud på havet, ind i hekseskoven, og videre, videre for at nå tilbage til stilheden. Undervejs bemærker du, hvor tydeligt lyde vidner om bestemte minder, mennesker og velkendte fænomener som regn – ligesom lugte.

Her er lyd og musik, den bærende fortæller-effekt i et dragende og et enkelt, men flot iscenesat rum.

Få en sansemættet, særlig, nærværende oplevelse sammen i vinterferien.

DEN LILLE PIGE MED SVOVLSTIKKERNE

Juletid på Teatret Gruppe 38: Vi glæder os til at byde ind til dette års decemberforestilling.

Det er så grueligt koldt. Turde hun bare trække én enkelt svovlstik ud af bundtet. Stryge den og varme fingrene …
Men hun tør ikke.

DEN LILLE PIGE MED SVOVLSTIKKERNE er ikke blot en sørgelig historie. Den er et glædesbudskab fuld af tro, håb og kærlighed. Og frem for alt et eventyr, og eventyr er liv, og livet skal leves. RITCH…Håbefuldt!

Forestillingen blev i 2003 tildelt Årets Reumert og har i år intet mindre end 20-års jubilæum.

TO ORD – DET ER ALT RIGELIGT

En humoristisk og absurd monolog om en kvinde, der laver midtvejs-status over livet.

På scenen er der en kvinde, en stol og en taske. Det er tid til at gøre status over hele hendes liv. Frem af tasken tager hun forskellige genstande, én efter én. Indholdet er ikke stort, og den smule, der er, er ikke noget smukt syn. Det bliver en slags absurd og eksistentiel opgørelse, der altid starter med ordene “Jeg kan godt lide…” Det er hele hendes liv, der udfolder sig foran os. Lidt efter lidt, efterhånden som tasken gradvist tømmes, bliver vi vidne til en absurd historie, som ikke nødvendigvis ender godt.

Den finurlige humor og den poetisk-absurde tekst er karakteristisk for Guandaline Saglioccos arbeide. Med TO ORD – OG DET ER ALT RIGELIGT giver Sagliocco liv til en virkelig sjov forestilling, der også rummer stor dybde og et lag af mørk alvor.

Skuespiller Guandaline Sagliocco om forestillingen

Manuskriptet er skrevet af den franske dramatiker Philippe Dorin. Jeg er meget begejstret for teksten; humor og tragedie kombineret i en absurd verden, der minder om Becketts. Dorin tematiserer det væsentlige i livet: At kunne sove, at kunne fylde sin ensomhed ud, om at træffe valg. Uden at moralisere. Jeg fandt en masse fællestræk i sproget. En slags poetisk absurd verden, der afslører en menneskelig dybde.

Historien er ikke som et færdigt og lukket værk, men er en her og nu-oplevelse, der giver plads til fortolkning. Den skaber refleksion over det at finde sin plads i verden. Afmagt og identitetsspørgsmål er to vigtige temaer i stykket. Manuskriptet er subtilt og tvetydigt, det kan forstås på flere niveauer. Teksten er stram, både brutal og naiv, dyb, konkret og surrealistisk. Hver strofe afslører lidt efter lidt karakteren og er med til at give nye elementer i puslespillet, der udgør hvem denne kvinde er – og hendes historie.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023 og spilles på letforståelig norsk.

SAGLIOCCO ENSEMBLE (NO)

Sagliocco Ensemble blev etableret i 1988 af Guandaline Sagliocco og Håkan Islinger. Sagliocco Ensemble fik sit internationale gennembrud i 1997 med “HISTORIEN OM DEN FALDNE HELT”, der vandt prisen for Bedste Forestilling under Festival Fringe i Edinburgh. Siden har kompagniet optrådt i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Frankrig, Wales, Skotland, USA, Canada og Taiwan. Læs mere.

Guandaline Sagliocco  er netop blevet tildelt Vestfold og Telemark fylkeskulturpris 2023 grundet sit mangeårige scenekunstneriske virke.

Sagliocos poetiske, absurde og legende forestillinger er af høj kvalitet, og er efterspurgt over det meste af Europa både af arrangører og festivaler. TO ORD som gæster ENESTÅENDE festivalen har publikum nu muligheden for at møde en utrættelig, meget kreativ og hylende sjov skuespillerinde, der har turneret rundt i Europa og gennem årene, har spillet over 3.000 forestillinger for over 220.000 publikummer. Hun har en helt særlig kommunikation med publikum, hvilket gør hende elsket af et stort publikum. Sagliocco har modtaget en række priser, og hendes kunstneriske virke er et vigtigt bidrag til den moderne norske scenekunst.

DET DER DRIKKER

Hårdtslående, vildtvoksende og humoristisk monolog om at være fanget i et misbrug med Olaf Højgaard. Instrueret af blandt andre Christian Lollike.

Hvad er det, der drikker i alkoholikeren? Kan det stoppes, inden det stopper alkoholikeren?
Skuespiller Olaf Højgaard skildrer et menneske i opløsning. En deroute af misbrugets progression, følelsen af kaos og sindets overlevelsesstrategier. Forestillingen sætter et direkte aftryk i tilskueren og giver en umiddelbar forståelse af, hvad misbrug er, og hvad det vil sige at være misbruger.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023.

AFTER TALK – også den 2. nov.

Efter forestillingen den 1. og 2. nov. 2023 uddyber skuespiller og dramatiker Olaf Højgaard forestillingens fortælling ved at fortælle om arbejdet og motivationen bag forestillingen, som han har skrevet ud fra personlige erfaringer.  After talk kræver ikke ekstra betaling og finder sted i forlængelse af forestillingen efter en kort pause.

OLAF HØJGAARD

Olaf Højgaard er uddannet ved Aarhus Teaters elevskole i 2002 og har siden arbejdet på en lang række danske teatre bl.a. Hamlet Scenen, Sort/Hvid, Momentum og Aarhus Teater. Du kender ham måske fra hans rolle som efterforsker i TV-serien Kastanjemanden. Han modtog i 2013 Reumert juryens særpris for sin hovedrolle i Christian Lollikes MANIFEST, og snart er han aktuel i biograffilmen BASTARDEN af Nikolaj Arcel.

Olaf Højgaard har med DET DER DRIKKER skrevet en stærkt personligt inspireret monolog, og han er meget åben omkring sin kamp som tidligere misbruger. Han har netop medvirket i DR’s dokumentarserie DRUKKULTUR, hvor forfatter og tidligere alkoholiker Jesper Stein interviewer forskellige kulturpersonligheder, der har haft misbrug inde på kroppen og har arbejdet med temaet kunstnerisk.
Du kan læse mere om Olaf Højgaard og hans personlige oplevelser med alkoholmisbrug i dette interview i Berlingske fra marts 2022.

 

 

OM IKKE NU HVORNÅR SÅ?

Vi har programsat en ekstra-forestilling den 1. marts grundet stor efterspørgsel.

Nis Bank-Mikkelsen fremfører moderne, musikalsk epos om frihedslængsel, fællesskab og overlevelse.

En intens iscenesættelse af Primo Levis roman om urmageren Mendel, der er på flugt fra tyskerne i Hviderusland. Romanen har et eksistentielt budskab, hentet fra rabbinernes hellige skrifter Talmud: Hvis ikke jeg sørger for mig selv, hvem gør så? Og når jeg tænker over mig selv, hvem er jeg så? Og om ikke nu, hvornår så?

Den utrolige odyssé gennemspiller både krigens og menneskehedens indre og ydre drama – fra død, forræderi og had, til humor og kærlighed, der trodser alt. Stemningen bliver gribende og intens, når Nis Bank-Mikkelsen bliver talerør for Levis skæve persongalleri af jødiske skræddere, håndværkere og musikere.

En forestilling med indlevelse og fuld af smuk klezmermusik.

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023.

NIS BANK-MIKKELSEN

Nis Bank-Mikkelsen blev uddannet fra Aarhus Teater i 1969 med efterfølgende ansættelse på teatret frem til 1978 og har siden bl.a. været ansat hos Café Teatret, Folketeatret, Gladsaxe Teater og Det kongelige Teater. Han har medvirket i tv-serier som Matador, TAXA og Krøniken. Han er desuden en afholdt oplæser hos DR, hvor han gennem de senere år også kendes for sin medvirken i satireprogrammet Rytteriet.

MUTTERS ALENE

En sjov og bevægende, ordløs historie om at føle sig hjemme. For de 2-6-årige og deres voksne.

MUTTERS ALENE er en visuel, humoristisk ordløs forestilling om at have et hjem. Det er en helt særlig, overraskende og dygtigt udført  fysisk forestilling, der helt sikkert skaber undren, grin og begejstring hos det yngre publikum.

Der er en firkant.
Er det et hus?
Der er en lyd.
Er der nogen inde i huset?
Hvem er derinde?

Forestillingen er en del af ENESTÅENDE Festival 2023.

SIMONE DE JONG COMPANY (NL)

Simone de Jong Company i Amsterdam skaber scenekunst for familier baseret på bevægelse, musik og fantasi. Deres produktioner er originale, sjove og følsomme. Teatret beskriver selv, at de fleste af deres forestillinger er ordløse, fordi det talte ord for et lille barn kun er ét af mange former for sprog. Simone de Jong Company tager udgangspunkt i det fysiske og sigter efter at sætte billeder på livets filosofiske overvejelser i øjenhøjde med børnene. Læs mere.

EN SKÆBNE-FORTÆLLING

De siger, det er min egen skyld. Dybest set må det have været min skyld, for jeg er Destiny.

Forestillingen åbner Danmarks største monologfestival: ENESTÅENDE – SOLO PERFORMANCE FESTIVAL l 2023.

I denne stærke monolog tager dramatiker og skuespiller Florence Espeut-Nickless fat i nogle af tidens mest debatterede problematikker som #Metoo, vold mod kvinder og social ulighed i samfundet.

Destiny drømmer stort. Hun drømmer om glamour. Hvis J-Lo kan klare den ud af The Bronx, så kan Destiny klare sig ud af Hill Rise Estate i Chippenham. Hun er desperat efter at komme væk fra den håbløshed, hun er vokset op med.

Destiny er bosat i et af de trøstesløse boligkvarterer i Storbritannien. Vi følger hende på og efter en skæbnesvanger aften, og når en spiral af dramatiske hændelser, sender hende ud i desperate forsøg på at lære at elske og at blive elsket. Den anmelderroste forestilling, med dramatiker og skuespiller Florence Espueut-Nickless på scenen, skildrer livet hos nogle af de millioner af unge, der lever i fattigdom i Storbritannien – og på mange måder også hos udsatte unge i resten af den vestlige verden. Men den giver også et mere generelt indblik i den kamp unge, der forsøger at finde vej, står midt i.

”En skæbnefortælling er inspireret af mine og mine venners udfordringer. De systemer, vi skulle kæmpe imod, de drømme, vi mistede, og dem vi desperat holdt fast i. Det er i sidste ende en fejring af arbejderklassens modstandskraft, drivkraft og beslutsomhed – vores kamp mod vores skæbne, og hvordan vi rækker ud efter stjernerne,”  fortæller Florence Espueut-Nickless om forestillingen, der er inspireret af hendes egen opvækst i et af de mere fattige boligområder i England –  og af beretninger fra unge, der lever under de samme vilkår, som Destiny.

VIDSTE DU?

De seneste 25 år er uligheden steget markant i Danmark. I dag lever 50.000 danske børn i Danmark under fattigdomsgrænsen. I samme periode oplevede de rigeste 1 % af danskerne en indkomststigning på 47 % alene fra 2012-2019. Tallene stammer fra lektor i økonomi ved CBS Birthe Larsens nye bogudgivelse, HVORFOR STIGER ULIGHEDEN – OG HVAD GØR VI VED DET?

FÅ RABAT PÅ FISH’N CHIPS HOS THE FISH BISTRO I NICOLINEHUS

Viser du din dagsaktuelle billet til EN SKÆBNEFORTÆLLING ved The Fish Bistro i Markedshallen i Nicolinehus, får du 10% rabat på deres helt igennem lækre fish’n chips, der normalt sælges for 155,-. Så åbningstider osv. 

AFTER TALK

Den 27. okt. kl. 19.30  fortæller skuespiller Florence Espeut-Nickless og Producent og Community Manager Tom Bevan Creative Ltd (UK) om processen bag forestillingen. En proces, der har involveret nogle af de unge mennesker, der lever i de boligkvarterer i Storbritannien, som forestillingen skildrer. After talk ligger i forlængelse af forestillingen efter en kort pause og kræver ikke ekstra betaling.

FLORENCE ESPEUT-NICKLESS

Florence Espueut-Nickles er en forfatter og skuespiller fra Chippenham i Wiltshire, England, en by uden teater og begrænset adgang til det. Hun skriver om og med arbejderklassesamfund i det sydvestlige England i håbet om at gøre kunsten mere tilgængelig for alle, uanset baggrund og geografisk placering.

EN SKÆBNEFORTÆLLING er hendes debut, og hun har spillet forestillingen på flere store internationale festivaler som fx Edinburgh Fringe i 2022.