EN SAND RØVERHISTORIE

En juleklassiker vender tilbage!


NB: Ekstraforestilling fredag den 16. december kl. 13.00. Alt andet er udsolgt, men kontakt os endelig for at komme på venteliste.


Det er farligt at bevæge sig ind i Görringeskoven, for dér kan man blive overfaldet af det værste røverpak.
En iskold vinterdag går en gammel munk og hans unge lærling alligevel dybt ind i skoven, for de har hørt en røverhistorie om et vidunderligt mirakel.
Og den er næsten for god til ikke at være sand.

Publikum ligger i hængekøjer under en strålende himmel og hører og ser og mærker denne vidunderlige, gamle, mystiske legende.

Frit efter Selma Lagerlöfs Legenden om juleroserne.

ANDROKLES OG LØVEN

Hed som en ovn
Trøstesløs tør
Et glødende sandhav
under solens ildebrand
Ikke et træ, der kan give kølende skygge
sådan er Libyens ørken

Her vakler Androkles på bare fødder
hen over det glohede sand

Han stønner af tørst og trygler om vand
Men her er kun sand
Sand i øjnene og sand i munden
Sand til alle sider.

Androkles er slave, solgt til en romersk købmand. Da han bliver beskyldt for tyveri, må han flygte ud i ørkenens brændende sol for at undgå at blive kastet for løverne. Pludselig, midt i den bælgmørke nat, lyder et brøl så højt, at Androkles’ hjerte fryser til is.

Publikum ligger i hængekøjer under en strålende himmel og hører og ser og mærker dette vidunderlige gamle mytiske eventyr. Så vidunderligt farligt og frydeligt – især for børn og voksne.


Hvad nu hvis

En forestilling om balance, muligheder og konsekvenser
for de 1-6-årige

Brædder, der balancerer, vægte, der forskydes.
Kugler, der triller, elastikker, snor og pinde.

En skuespiller udfordrer rummet, tyngdeloven og balancen,
så der går et frydeligt gys gennem publikum.
Hun udforsker vores evne til at bygge op og bryde ned, drømme, lege og at finde på.

Bodil Alling, kunstnerisk leder og skuespiller på Teatret Gruppe 38 siger:

“Jeg må varmt anbefale denne forestilling. En skøn blanding af balancekunst, humor og skønhed. Gertrud Exner udfordrer tyngdeloven, så man indimellem holder vejret, fordi, dét man ser, ikke ser ud til at kunne lade sig gøre.

Og så lykkes det på smukkeste vis.

Nyd den – voksne og børn.”

ILT FESTIVAL 2025

En verden af oplevelser venter dig, når ILT Festival trækker et alsidigt udpluk af noget af verdens bedste scenekunst til Aarhus.

ILT Festival byder på nye oplevelser og overraskelser for alle – både i teatersale og på gadeplan.

Festivalen præsenterer nogle af de mest anerkendte internationale kunstnere, og under festivalen kan du opleve alt fra klassisk drama til dans, installationer og musikalske forestillinger.

Oplev et festivalprogram, der imponerer, forundrer og fortæller om samtidsrelevante emner på nye måder – og tilbyder både publikum og branchen ny inspiration.

Hvad, hvem og hvor?

ILT Festival arrangeres af Aarhus Teater, Teatret Svalegangen og Teatret Gruppe 38 i samarbejde med byens øvrige scener og en række lokale samarbejdspartnere.

Festivalen finder sted hvert andet år og blev afholdt for 8. gang i 2023 med et program fuld af scenekunst i alle genrer.

Måske husker du balletforestillingen FINALE der spillede højt oppe på Domkirketårnet? I maj 2025 går det løs igen.

Mere information følger, og du kan holde dig orienteret via både vores og ILTs sociale medier.

Se mere om ILT Festival.

 

teatret gruppe 38 logo

 

teatret svalegangen logo

 

aarhus teater logo

 

Hvorfor snakker vi ikke om mig?

En satirisk fortælling om selvet.

“Skal du dele alt med alle?… eller kan det være, at din historie nogle gange er ligegyldig? Og hvad gør du, når din egen mor ikke orker dig mere?”

Med en satirisk skildring af kvinden anno 2018, undersøger komiker- og skuespillerduoen Flæs, hvordan nutidens behov for selviscenesættelse udfordrer fællesskabet og de nære relationer mellem mennesker.

Hvorfor snakker vi ikke om mig? tager udgangspunkt i hverdagssproget fra sociale medier – en betydelig del af den populære poesi, vi omgiver os med i dag.

Oplev Sofie Jo Kaufmanas og Mette Søndergaard Nielsens spydige, men kærlige skildring af det moderne menneskes hang til selvpromovering i en forestilling, der bevæger sig i grænselandet mellem teater og comedy.

Forestillingen er produceret i samarbejde med instruktør og dramatiker Kamilla Wargo Brekling.

Edith Piaf

Fra gadesanger til legende

Kærlighed, morfin og mirakler.

Edith Piaf (1915-1963) var en af Frankrigs mest elskede sangerinder i det 20. århundrede. I løbet af sin karriere som varité- og koncertsangerinde fik hun, grundet sin smukke stemme, kaldenavnet La Môme Piaf (Spurven).

Musikforestillingen Edith Piaf er et intenst, underholdende indblik i sangerindens liv – fra fattigdom til berømmelse – præsenteret igennem teatralske fortællinger og fortolkninger af hendes mest kendte sange. Et liv fuld af romantisk længsel, personlige tragedier, morfin og tabletter. Men også af succes, tro og kærlighed.

Edith Piaf huskes blandt andet for klassikere som La vie en rose, Non, je ne regrette rien og Hymne à l’amour.

Psycho – Street Cut

Dansk Rakkerpak hylder filmgysets mester Alfred Hitchcock i dette teater-remake af hans hovedværk Psycho fra 1960. Det foregår med masser af skægge slapsticks, præcis timing, kropskomik, musikalitet og en uovertruffen finale i slowmotion.

Kom igen, kylling

Kom igen, kylling er en varm, humoristisk forestilling om konkurrencementalitet og uretfærdighed. Om at være den lille, at blive trynet og ind imellem at føle sig helt alene i verden. Og om at vende nederlag til sejr.

Oplev skuespiller Henrik Ipsen indtage scenen med stor overbevisning i denne medrivende solopræstation.

 

Ordet på bordet

En historie om en mand, der ændrer verden.

En mand bor i et hus. Hver dag står han op, læser avis, går på arbejde, kommer hjem, går i seng, står op, læser avis, går på arbejde, kommer hjem, går i seng, står op … Ligesom sin farfar, oldefar og tipoldefar før ham.

Men hvad nu hvis alting kunne være anderledes?
Hvad nu hvis avisen kunne være tyggegummi?
Eller vækkeuret en fugl?
Hvad nu, hvis han kunne flyve til månen?

Jægerne

I stenalderen var jægeren i ét med den natur, han levede af.
Jægerne Ernst, Joseph og Makmut er ikke rigtigt i ét med noget, så de drømmer om at finde fred og genskabe mandens ur-forbindelse med naturen.

Men hvad sker der, når man går på jagt efter sit personlige totemdyr, og sulten begynder at gnave?

Teater O blæser i jagthornet og skyder løs på alt i denne lattervækkende, absurde og befriende manddomsrejse – en gennemslagtning af kønsrollerne, normerne og samtiden.