DON GNU / UNG GNU: LIMBO – how low can you go?

Forestillingen er desværre aflyste grundet de nye corona-restriktioner i Aarhus Kommune.

Har du billet til forestillingen, og har du ikke har modtaget en e-mail fra os senest den 12. december, så beder vi dig kontakte os på post@gruppe38.dk. Læs mere.

DON GNU præsenterer UNG GNU: LIMBO  

Actionfyldt limbo-dans om at finde sig selv og hinanden igennem den eksplosive leg 

Da bruseren er optaget, finder to drenge pludselig sig selv fanget i en akavet venteposition i hinandens uønskede selskab. Men så melder kedsomheden sig, og ventetiden udvikler sig til en hårdhændet kung fu-limbo mellem at være barn og voksen på samme tid.

LIMBO handler om menneskets naturlige aggression og lysten til eksplosive lege. Fantasier om heltemod, New York gangsters, Darth Vader og Han Solo; om grænser og om at krydse dem; og om at finde venskaber – og sig selv – igennem fysikken.


UNG GNU er DON GNU’s nye ungdomskompagni, der laver fysiske forestillinger i et mere eksperimenterende format, men med samme kærlige humor, poesi og rå fysik som DON GNU er kendt og elsket for.

VINTERKONCERT: MENS VI LÆNGES

Mange af os længes, når vinteren er over os. En længsel, der suger sig fast i både livrem og seler.

Vi kan længes efter sne og klar frost i januar – eller forårets komme?
HVORNÅR KOMMER DET?!!

Måske længes vi efter en verden, der var engang; eller den altoverskyggende kærlighed. Eller bare et stykke med ost pyntet med et stykke skælvende sky.

Vi byder indenfor til en intim vinterkoncert, hvor musik, sange og tekster alle kredser om længslen, uroen og kræser for glæden i kroppen!

Du er velkommen til at nyde drikkevarer under koncerten.

Velkommen.

ANDROKLES OG LØVEN

Hed som en ovn
Trøstesløs tør
Et glødende sandhav
under solens ildebrand
Ikke et træ, der kan give kølende skygge
sådan er Libyens ørken

Her vakler Androkles på bare fødder
hen over det glohede sand

Han stønner af tørst og trygler om vand
Men her er kun sand
Sand i øjnene og sand i munden
Sand til alle sider.

Androkles er slave, solgt til en romersk købmand. Da han bliver beskyldt for tyveri, må han flygte ud i ørkenens brændende sol for at undgå at blive kastet for løverne. Pludselig, midt i den bælgmørke nat, lyder et brøl så højt, at Androkles’ hjerte fryser til is.

Publikum ligger i hængekøjer under en strålende himmel og hører og ser og mærker dette vidunderlige gamle mytiske eventyr. Så vidunderligt farligt og frydeligt – især for børn og voksne.


JEG KAN BEDST LI’ NÅR DU ER HER

TRILOGIEN: Kærlighed

Fra mig til dig!

Ryd op!
Gør plads!
Her kommer kærligheden!
Hvor kan jeg lægge den?
Hvor skal jeg stille den?
Hvor vil du have den?
Hvor skal jeg gøre af den?
Du må gerne få den!
Den kommer her!

Størst af alt er kærligheden. Den kan tøjle frygten og vreden og stå sejrsstolt tilbage, når alt andet er væk.

I forestillingen Jeg kan bedst li’ når du er her rydder vi op og gør plads til at trække kærligheden frem i lyset.


Forestillingen er 3. del af vores trilogi om tre store følelser, ingen af os kommer udenom i livet: Frygt, vrede, kærlighed. Se gerne hele trilogien som et samlet værk – men husk også, at alle tre forestillinger kan ses uafhængigt af hinanden. Læs mere.


Artist talk efter forestillingen 3. maj kl. 19.30

Til denne artist talk runder vi trilogien af. Vores to gæster er instruktør Catherine Poher, der har instrueret og været medskaber af trilogiens tre forestillinger, og Jes Elnif, som er så venlig igen at dele ud af sin erfaring inden for psykologi.

Catherine Poher er født i Paris og har arbejdet som scene- og billedkunstner i Danmark i over 40 år. Hun har instrueret seks reumert-belønnede forestillinger, arbejdet sammen med Kirsten Delholm fra Hotel Pro Forma, og været med til at udvikle den danske scenekunst med sit særlige billedkunstneriske udtryk. For det modtog hun Wilhelm Hansens Hæderspris i 2019. Catherine Poher og Teatret Gruppe 38 har arbejdet sammen i mange år, og Catherine har været medskaber på flere af teatrets forestillinger.

Skuespiller og kunstnerisk leder på Teatret Gruppe 38 Bodil Alling, Catherine Poher og Jes Elnif taler efter forestillingen sammen med  om TRILOGIEN, den kunstneriske proces bag de tre forestillinger og kærlighedens rolle i vores følelsesliv.


Skabt i samarbejde med:


 

Hvorfor snakker vi ikke om mig?

En satirisk fortælling om selvet.

“Skal du dele alt med alle?… eller kan det være, at din historie nogle gange er ligegyldig? Og hvad gør du, når din egen mor ikke orker dig mere?”

Med en satirisk skildring af kvinden anno 2018, undersøger komiker- og skuespillerduoen Flæs, hvordan nutidens behov for selviscenesættelse udfordrer fællesskabet og de nære relationer mellem mennesker.

Hvorfor snakker vi ikke om mig? tager udgangspunkt i hverdagssproget fra sociale medier – en betydelig del af den populære poesi, vi omgiver os med i dag.

Oplev Sofie Jo Kaufmanas og Mette Søndergaard Nielsens spydige, men kærlige skildring af det moderne menneskes hang til selvpromovering i en forestilling, der bevæger sig i grænselandet mellem teater og comedy.

Forestillingen er produceret i samarbejde med instruktør og dramatiker Kamilla Wargo Brekling.

Psycho – Street Cut

Dansk Rakkerpak hylder filmgysets mester Alfred Hitchcock i dette teater-remake af hans hovedværk Psycho fra 1960. Det foregår med masser af skægge slapsticks, præcis timing, kropskomik, musikalitet og en uovertruffen finale i slowmotion.

Hvis det var her!

Der er så meget krig ude i verden. Der er så mange steder, hvor man dagligt skal kæmpe for bare at være til. Hvad nu hvis det var her?

Hvis det var her! hiver kampene hjem til andedammen og skildrer livet i en klaustrofobisk krigszone. Vi følger tre venners liv fra normaliteten og ind i krigens gru. Hvad sker der med empatien, menneskeligheden, angsten, modet og kærligheden i et samfund, hvor krigen rykker helt tæt på, og alt det, vi kendte, er ved at gå til grunde? En højaktuel historie, der skaber grobund for refleksion over, hvilket ansvar vi har over for mennesker i nød, over for vores demokrati og over for vores fælles dialog.

Ordet på bordet

En historie om en mand, der ændrer verden.

En mand bor i et hus. Hver dag står han op, læser avis, går på arbejde, kommer hjem, går i seng, står op, læser avis, går på arbejde, kommer hjem, går i seng, står op … Ligesom sin farfar, oldefar og tipoldefar før ham.

Men hvad nu hvis alting kunne være anderledes?
Hvad nu hvis avisen kunne være tyggegummi?
Eller vækkeuret en fugl?
Hvad nu, hvis han kunne flyve til månen?

Jægerne

I stenalderen var jægeren i ét med den natur, han levede af.
Jægerne Ernst, Joseph og Makmut er ikke rigtigt i ét med noget, så de drømmer om at finde fred og genskabe mandens ur-forbindelse med naturen.

Men hvad sker der, når man går på jagt efter sit personlige totemdyr, og sulten begynder at gnave?

Teater O blæser i jagthornet og skyder løs på alt i denne lattervækkende, absurde og befriende manddomsrejse – en gennemslagtning af kønsrollerne, normerne og samtiden.

All This Coming and Going

Velkommen til Teatret Gruppe 38’s største bidrag til Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad.

Velkommen både indenfor og udenfor.

Her er landskaber efter en tsunami; Titanic på første klasse; en mavedanser, der lokker sømænd og landkrabber; et bibliotek uden bøger; den sidste rejse; hjertegribende toner; stille gråd, skibsforlis og frydeskrig.

Teatret Gruppe 38, tasmanske Terrapin Puppet Theatre og schweiziske Trickster-p præsenterer den store teaterinstallation All This Coming and Going i den nye havnebydel Aarhus Ø.

Inden i og uden for 10 store skibscontainere, placeret ved havnefronten på Pier 3, vil projektioner, skygger og levende billeder skildre, hvad der var, og hvad der vil komme.

I løbet af 2018-19 flytter Teatret Gruppe 38 selv i en nyopført teaterbygning, der en del af byggeprojektetet AARhus på Pier 4, Aarhus Ø. Med installationen på Pier 3 inviterer vi publikum til at opleve, hvordan en ny bydel vækkes til live, når kunsten flytter ind.


All This Coming and Going_ Rutevejledning_Teatret Gruppe 38
Rutevejledning: All This Coming and Going

All This Coming and Going præsenteres med støtte fra

Aarhus 2017  Aarhus Kommune    Australian Government - Catalyst Australian Arts and Culture Fund