門 Mon

門 Mon (port) er inspireret af japansk kultur og romanen Kvinden i sandet af Kobo Abe. Forestillingen skildrer den mentale passage, vi som mennesker oplever, når vi finder en vej ud i livet – når vi finder nyt håb og ser nye muligheder.

Forfatter Kobo Abes roman fortæller en utrolig historie om en person, der bor alene i en dyb sandgrav, med det eneste formål i livet at flytte sand. Indtil det øjeblik, hvor der sås tvivl om meningen med det liv. Romanen blev filmatiseret i 1963, og filmen modtog en Oscar-nominering.

I 門 Mon repræsenterer sandet en fælde – noget fascinerende, men også uudholdeligt og begrænsende. Karakteren er fængslet af sand. Men så ændrer noget sig. Vandstrømme viser sig i sandet, og et nyt større perspektiv på livet afslører sig selv. En port, der former en åbning for forandring viser sig. Sammen med vores karakter oplever publikum nyt håb.

門 Mon af komponist og multikunstner Olga Szymula trækker på en lang række udtryksformer, herunder film, animation, sang, dans og eksperimentel elektronisk musik. Forestillingen inviterer publikum til en fordybende totaloplevelse.


Pop-op

Forestillingen er en del af vores pop-op-program, og et abonnement eller sæsonkort kan derfor ikke anvendes ved billetkøb.

Enhedspris pr. billet: 75,-

 

 


 

Jamen, hvor lang tid kan det tage at lave en kop te

Grundet COVID-19-restriktionerne er forestillingen flyttet til ILT Festival 21 i maj, og du kan få flyttet dine billetter med – bemærk at spillestedet på de nye datoer er Filuren i Musikhuset.

Har du købt billet, har du modtaget en separat mail – tjek eventuelt din spam-mappe. 

En tragikomisk forestilling om det moderne menneskes umulige behov for kontrol i en kaotisk verden

Etienne Manceau er en så ekvilibristisk skuespiller og artist, at han må have brugt langt over de obligatoriske 10.000 timer til at kunne dét, han kan.

Tilsyneladende helt almindelige, harmløse objekter bliver til komplicerede redskaber, der alene har til formål at være krop-umulige hjælpemidler til brygning af en god kop te i denne forestilling. Så umådeligt vanskeligt kan vi gå til det simple i livet.

En tankevækkende men hylende morsom forestilling om altings mening, hverdagens besættelser og små tvangstanker. Den er et must-see.

Hva! Er der ikke nogen fisk?

Gæstespillet er desværre blevet aflyst af producenten af helbredsmæssige årsager. Det er vi meget ærgerlige over, da forestillingen allerede er blevet flyttet to gange grundet COVID-19, men det er desværre ude af vores hænder.

Vi er til gengæld meget glade for, at det er lykkedes i stedet at få den anmelderroste, lune og vedkommende Det begynder at blive koldt om fødderne med Hans Rønne på programmet for ENESTÅENDE Festival 2021.

Har du købt billet til Hva! Er der ikke nogen fisk? via din e-mailadresse, beder vi dig kontakte os, hvis du ikke har modtaget en mail fra os senest den 15. juni.


En bevægende, lattermild og helt unik fortælling om kærlighed, kunst, historie og fiskeboller

I 1926 tegnede den jødiske skomager Ab Solomon en tegning bag på sin lønseddel, som han derefter gav til sin kone Celie.

Dette ritual fortsatte efterfølgende uge for uge – helt indtil 1982. De mange ufiltrerede, kærlige tegninger af Celie og Ab’s hverdag sammen former en indsigtsfuld, varm og ærlig fortælling om deres fælles liv.

I dag, mange år senere, opfører parrets nevø, Danny Bravermann, denne anmelderroste forestilling, som han har skabt på baggrund af sin afdøde onkel Ab’s tegninger.


Om ENESTÅENDE Festival 21

Med ENESTÅENDE præsenterer vi danske og internationale soloforestillinger; gribende fortællinger fremført af én enkelt skuespiller på scenen. Musikere og teknikere giver væsentlige bidrag i flere af forestillingerne, men skuespilleren må ellers stå alene på scenen.

Billetpriser er som øvrige forestillinger i det faste program. Du kan derfor bruge både abonnement-rabat og dit sæsonkort, når du bestiller billet til forestillinger under ENESTÅENDE Festival 21.


 

JEG KAN BEDST LI’ NÅR DU ER HER

TRILOGIEN: Kærlighed

Fra mig til dig!

Ryd op!
Gør plads!
Her kommer kærligheden!
Hvor kan jeg lægge den?
Hvor skal jeg stille den?
Hvor vil du have den?
Hvor skal jeg gøre af den?
Du må gerne få den!
Den kommer her!

Størst af alt er kærligheden. Den kan tøjle frygten og vreden og stå sejrsstolt tilbage, når alt andet er væk.

I forestillingen Jeg kan bedst li’ når du er her rydder vi op og gør plads til at trække kærligheden frem i lyset.


Forestillingen er 3. del af vores trilogi om tre store følelser, ingen af os kommer udenom i livet: Frygt, vrede, kærlighed. Se gerne hele trilogien som et samlet værk – men husk også, at alle tre forestillinger kan ses uafhængigt af hinanden. Læs mere.


Artist talk efter forestillingen 3. maj kl. 19.30

Til denne artist talk runder vi trilogien af. Vores to gæster er instruktør Catherine Poher, der har instrueret og været medskaber af trilogiens tre forestillinger, og Jes Elnif, som er så venlig igen at dele ud af sin erfaring inden for psykologi.

Catherine Poher er født i Paris og har arbejdet som scene- og billedkunstner i Danmark i over 40 år. Hun har instrueret seks reumert-belønnede forestillinger, arbejdet sammen med Kirsten Delholm fra Hotel Pro Forma, og været med til at udvikle den danske scenekunst med sit særlige billedkunstneriske udtryk. For det modtog hun Wilhelm Hansens Hæderspris i 2019. Catherine Poher og Teatret Gruppe 38 har arbejdet sammen i mange år, og Catherine har været medskaber på flere af teatrets forestillinger.

Skuespiller og kunstnerisk leder på Teatret Gruppe 38 Bodil Alling, Catherine Poher og Jes Elnif taler efter forestillingen sammen med  om TRILOGIEN, den kunstneriske proces bag de tre forestillinger og kærlighedens rolle i vores følelsesliv.


Skabt i samarbejde med: